Scholen

Stichting De Waarden is een stichting voor interconfessioneel basisonderwijs. Onder de verantwoordelijkheid van De Waarden werken 18 scholen (17 basisscholen en 1 school voor speciaal basisonderwijs) intensief samen om krachtig onderwijs te realiseren, geïnspireerd door de christelijke waarden.
Onze scholen vormen gezamenlijk 6 leergemeenschappen:

  1. Juliana-Kennedy-Kompas-Singel-Achtsprong
  2. Bastion-Molenvliet-Rietvest
  3. Arenberg-Neerhof-Toren-Palet
  4. Hoeksteen-Klaverhoek
  5. Regenboog-Maria
  6. Schittering-Grienden

Het doel van deze leergemeenschappen is onder andere samenwerken en gezamenlijk verder vormgeven aan ons onderwijs.

de Achtsprong, Achthuizen www.8sprong.nl

Onze school ligt in Achthuizen, een hechte dorpsgemeenschap. Achthuizen hoort bij de gemeente Goeree-Overflakkee. Samen met de ouders streeft het team naar een school, waar kinderen zich thuis voelen. Alles draait  immers om de kinderen. Zij helpen mee aan de fijne sfeer op onze school en kunnen zo op “natuurlijke wijze” hun mogelijkheden optimaal ontwikkelen. Elk kind krijgt de zorg die hij of zij nodig heeft. Voor ons zijn de volgende 8 aspecten van groot belang -dat zijn de 8 sprongen vooruit- die bij ons op school centraal staan en waar we met z’n allen inhoud aan geven: waarden en normen, sociaal-emotionele ontwikkeling, kwaliteit, zorg, communicatie, brede en smalle identiteit, beleid en bepaalde randvoorwaarden.

de Arenberg, Zevenbergen www.arenberg.nl

Basisschool De Arenberg maakt onderdeel uit van brede school De Kleurenboom, onderdeel van plan “Serena” in Zevenbergen West. We willen een veilige, warme school zijn voor zoveel mogelijk kinderen uit Zevenbergen. Deze veilige omgeving is voorwaarde om onze leerlingen optimaal te begeleiden in hun leerproces. Dit in de breedste zin van het woord. Leren is voor ons meer dan een reken- of taallesje maken. Het is vooral, samen met ouders/verzorgers, vanuit verschillende verantwoordelijkheden, een basis leggen voor de verdere ontwikkeling van kinderen op weg naar een zelfstandige deelname in de maatschappij van (over-)morgen. Hoe deze maatschappij eruit ziet, is niet duidelijk. Wat voor ons wel duidelijk is, is dat kunnen samenwerken, zelfstandig kunnen werken, zelfvertrouwen hebben en kunnen “leren” onmisbare kwaliteiten zijn voor kinderen, om zich straks optimaal te kunnen ontplooien.

het Bastion, Klundert www.bastionklundert.nl

Basisschool Het Bastion is een protestants-christelijke basisschool. We vinden het belangrijk dat de kinderen veel kunnen en mogen leren en vooral dat zij elke dag met plezier naar school gaan. Wij werken aan een fijne sfeer in de groepen en de leerkrachten doen er alles aan om uit de kinderen te halen wat erin zit. Daarbij spelen de ouders een belangrijke en stimulerende rol. De ouderbetrokkenheid binnen de school vinden we belangrijk en zeker een voorwaarde om alles te kunnen en blijven doen waar we voor staan. Onze school vindt het belangrijk dat de kinderen in een goed werk- en leefklimaat kunnen opgroeien. We willen de kinderen prikkelen en uitdagen om nieuwe dingen aan te pakken. We maken veel gebruik van ICT op school. De kinderen in de groepen 5 t/m 8 hebben hun eigen device en maken hier dagelijks gebruik van. Het ICT-gebruik is een belangrijk onderdeel in ons onderwijs aan de kinderen.

de Grienden, Lage Zwaluwe www.bsdegrienden.nl

Basisschool De Grienden is een interconfessionele basisschool, waar alle kinderen mogen zijn zoals ze zijn. Ieder kind is uniek en moet zoveel mogelijk kansen krijgen zijn eigen mogelijkheden te ontwikkelen. Op school leren we samen werken, leren, spelen en groeien. De leerkrachten begeleiden de kinderen met aandacht en zorg, zodat ze in toenemende mate zelfstandig hun tocht kunnen voortzetten.
Ons motto is: “Eenheid in verbondenheid”.

de Hoeksteen, Zevenbergschenhoek www.denhoeksteen.nl

Basisschool de Hoeksteen is een school die staat voor goede leeropbrengsten op alle ontwikkelingsgebieden in een veilige sociale omgeving, waarbij de betrokkenheid van de ouders van groot belang is. Zo bieden wij de kinderen een stevig fundament voor hun verdere persoonlijke en sociale groei naar evenwichtige en verantwoordelijke jonge mensen die zowel zelfstandig als in groepsverband kunnen functioneren in een dynamische en multiculturele samenleving.

Op de Julianaschool is iedereen welkom, ongeacht godsdienst of levensbeschouwing. De belangrijkste voorwaarde is dat onze christelijke uitgangspunten worden gerespecteerd. De Julianaschool staat voor een veilige omgeving, een omgeving waarin we respectvol met elkaar omgaan, elkaar vertrouwen en betrouwbaar zijn. Onze school is een PBS school. Dit betekent dat we de nadruk leggen op een positieve benadering van onze kinderen. We leren kinderen wat voor gedrag we van hen verwachten en benoemen vooral wat zij goed doen. Tegenover elke correctie moeten vier waarderingen staan. Daar groeien de kinderen van. Een kind dat goed in zijn vel zit, zal op school veel beter presteren. U mag erop rekenen dat wij met veel inzet en enthousiasme uw kind de zorg en begeleiding zullen geven, die het nodig heeft om zich te kunnen ontplooien.

De Kennedyschool is een school met ongeveer 165 leerlingen. We vinden het belangrijk dat de kinderen zich op een uitdagende en aantrekkelijke manier ontwikkelen binnen de schooljaren dat ze aan onze zorg worden toevertrouwd. We ontwikkelen de kinderen op het op het hoogst haalbare niveau, passend bij het kind. Kinderen, ouders en school zullen goed samenwerken en communiceren. Wij streven ernaar dat kinderen en ouders bij het verlaten van de basisschool zeggen: “Wat hebben we een mooie tijd hier gehad!
Het staat symbool voor kracht, transparantie, opbouw, basis en toepasbaarheid. Voor de Kennedyschool de principes van waaruit wij onze school vorm willen geven en van waaruit wij willen lesgeven. Omdat we ook Kanjerschool zijn hebben we deze uitgangspunten verbonden. We zijn een school die blijvend in ontwikkeling is en met de tijd meegaat.

de Klaverhoek, Moerdijk www.ibsdeklaverhoek.nl

IBS de Klaverhoek wil zich ontwikkelen tot een school waar onderwijs van de toekomst gegeven wordt gekenmerkt door een goede kwaliteit, persoonlijke begeleiding en passend onderwijs, waarbij de leerlingen voorbereid worden op een plaats in de 21ste eeuw. De belangrijkste doelstelling van het onderwijs op IBS De Klaverhoek is het creëren van een leeromgeving, waarin kinderen zich optimaal kunnen ontplooien op sociaal, emotioneel, creatief en intellectueel gebied. De leerling staat centraal in zijn/haar leerproces. We gaan uit van de ontwikkeldoelen van de leerlingen in plaats van het volgen van de leerstof. Daarnaast moeten leerlingen de mogelijkheid krijgen om te leren, om fouten te maken, om te oefenen. Samenwerken is essentieel voor de ontwikkeling van ieder kind.

het Kompas, Heijningen www.cbstkompas.nl

Basisschool ’t Kompas is een kleine, veilige basisschool waar Passend Onderwijs voorop staat. Wij vinden het belangrijk dat:

  • er een goede en positieve samenwerking is met ouders en hechten veel waarde aan ouderbetrokkenheid;
  • kinderen thuisnabij onderwijs kunnen volgen;
  • het kind centraal staat en het onderwijs is afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van het kind;
  • er op verschillende niveaus kan worden gewerkt d.m.v. combinatieklassen;
  • er naast het leren ook aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen;
  • er wordt gewerkt aan de sociale competenties van kinderen;
  • het schoolklimaat positief, sociaal en veilig is;
  • kinderen leren zelfstandig te werken en behulpzaam te zijn.

De Mariaschool werkt nauw samen met De Regenboog uit Zevenbergen. Samen zetten we op beide locaties als één team krachtig onderwijs neer, passend in de 21e eeuw. In onze samenwerking streven we ernaar om vanuit passie en vakmanschap structureel aan kwaliteitsverbetering te werken, omdat wij vinden dat kinderen daar recht op hebben. Continuïteit en stabiliteit in de bezetting vinden wij erg belangrijk. We leren als team van elkaars kwaliteiten, zetten ons flexibel in en werken opbrengst- en handelingsgericht. Wij willen dat onze kinderen actief en met veel plezier “leren leren”. We vinden het belangrijk dat taal en rekenen een goede basis vormen. Daarnaast inspireren we kinderen tot kritisch en creatief denken. Wij willen onze kinderen op deze manier goed voorbereiden op de maatschappij van de 21e eeuw. Er zijn nieuwe perspectieven ontstaan op werken en leren. We maken het mogelijk dat onze kinderen talenten ontwikkelen om betrokken in het leven te staan, ondernemend te kunnen werken en nieuwsgierig te blijven leren. Zij leren zo denken en handelen vanuit talenten en mogelijkheden.

de Molenvliet, Klundert www.demolenvliet.nl

CBS De Molenvliet is een brede school. Naast het leren van kennis en diverse vaardigheden willen we een schakel zijn in onze wijk. Dit blijkt uit de diverse contacten en activiteiten. Volgens ons is ieder kind uniek en heeft zijn/ haar eigen mogelijkheden. Vanuit de protestants christelijke normen en waarden die wij leren uit de Bijbel willen wij een veilige en vertrouwde omgeving bieden aan alle kinderen om zich te kunnen ontplooien tot het hoogst haalbare. Vanuit een positief kritische houding stellen we hoge en reële doelen aan de leerlingen op cognitief en sociaal niveau. Onze overtuiging bij de brede school is dat ‘verbinden’ een vorm van ‘verrijken’ is. De brede school CBS De Molenvliet biedt meerwaarde aan de kinderen, aan de ouders en is tegelijk goed voor het versterken van de leefbaarheid in de wijk. Met de brede school investeren we op al deze domeinen.

de Neerhof, Zevenbergen www.neerhofzevenbergen.nl

Op basisschool De Neerhof bereiden kinderen voor op hun toekomst in de maatschappij waarin zij voor zichzelf opkomen, verantwoording nemen, zich blijven ontwikkelen en sociaal vaardig zijn. Aangezien de maatschappij onderhevig is aan veranderingen, dienen wij het onderwijs af te stemmen op wat voor onze kinderen belangrijk is voor de toekomst. Wij willen dat iedereen erbij hoort, elkaar respecteert en met elkaar kan samenwerken om resultaten te behalen. In ons lesprogramma
zal expliciet aandacht besteed worden aan deze vaardigheden. We zijn ervan overtuigd dat we gezamenlijk meer kunnen bereiken dan alleen.

het Palet, Klundert www.paletklundert.nl

Als SBO-school maken we deel uit van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Roosendaal, Moerdijk en omgeving. Onze missie luidt: elk kind heeft een eigen kleur! Onze kernwaarden hebben we omschreven in termen als excellentie, samenwerkend, respect en inspirerend. Onze kernkwaliteiten zijn gebaseerd op flexibel, structuur, onderzoekend, denkend in mogelijkheden en een lerende organisatie. We begeleiden als school voor speciaal basisonderwijs kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Het is belangrijk dat alle kinderen zich welkom en veilig voelen op onze school.

de Regenboog, Zevenbergen www.regenboogzvb.nl

De Regenboog werkt nauw samen met de Mariaschool uit Langeweg. Samen zetten we op beide locaties als één team krachtig onderwijs neer, passend in de 21e eeuw. In onze samenwerking streven we ernaar om vanuit passie en vakmanschap structureel aan kwaliteitsverbetering te werken, omdat wij vinden dat kinderen daar recht op hebben. Continuïteit en stabiliteit in de bezetting vinden wij erg belangrijk. We leren als team van elkaars kwaliteiten, zetten ons flexibel in en werken opbrengst- en handelingsgericht. Wij willen dat onze kinderen actief en met veel plezier “leren leren”. We vinden het belangrijk dat taal en rekenen een goede basis vormen. Daarnaast inspireren we kinderen tot kritisch en creatief denken. Wij willen onze kinderen op deze manier goed voorbereiden op de maatschappij van de 21e eeuw. Er zijn nieuwe perspectieven ontstaan op werken en leren. We maken het mogelijk dat onze kinderen talenten ontwikkelen om betrokken in het leven te staan, ondernemend te kunnen werken en nieuwsgierig te blijven leren. Zij leren zo denken en handelen vanuit talenten en mogelijkheden.

de Rietvest, Klundert www.derietvest.nl

De Rietvest is een basisschool die zit in een omschakeling van klassikaal onderwijs naar onderwijs op maat, adaptief en gepersonaliseerd, d.w.z onderwijs dat is afgestemd op de mogelijkheden van iedere leerling. Aandachtspunten zijn: werken aan zorgverbreding, het sociaal-emotionele aspect bij kinderen, zelfstandig werken en het functioneren van de leerkrachten. Een belangrijk ontwikkelpunt voor de komende jaren is het zelfstandig leren en onderwijs op maat (niveau).

de Schittering, Hooge Zwaluwe www.bsdeschittering.nl

Onze schitterende school is gelegen in Hooge Zwaluwe is een interconfessionele basisschool. Er werken en leren er ongeveer 140 leerlingen en 15 werknemers dagelijks aan onderwijs dat passend is bij de complete belevingswereld en talentontwikkeling van al onze leerlingen. Met ons gevarieerde lesaanbod, sterk team en een gezonde passie voor vernieuwend onderwijs werken we maximaal samen aan kwalitatief hoogstaand en betekenisvol onderwijs. Met als basis respect en hulpvaardigheid moeten begrippen als veiligheid, eigenheid, vertrouwen en betrokkenheid, maar zeker ook geluk, sfeer en kwaliteit zichtbaar zijn in onze manier van werken. Ons motto is hierbij: ‘Jij mag jezelf zijn en samen willen we groeien.’ ‘Jij mag jezelf zijn’ wat voor ons betekent dat er verschillen mogen zijn en dat het voor ons een uitdaging is om hiermee om te gaan. ‘en samen willen we groeien’ wat voor ons betekent dat we, met vallen en opstaan, samen werken en samen leren om zo die kwaliteit te leveren die nodig is om onze leerlingen te laten groeien in de maatschappij van nu en die van de toekomst.

de Singel, Willemstad www.singelwillemstad.nl

Sinds 1891 bieden wij onderwijs op De Singel. Door de jaren heen hebben we tal van onderwijsontwikkelingen meegemaakt. Dat geeft ons veel ervaring. We sluiten naadloos aan bij de hoge kwaliteitseisen van het huidige onderwijssysteem. We bieden kinderen de kennis die ze later nodig hebben en laten kinderen hun eigen talenten gebruiken om te leren.

de Toren, Zevenbergen www.rkbsdetoren.nl

Als team van De Toren geloven wij erin dat wij het verschil kunnen maken, in het leven van kinderen, als school en als team. Bij alles wat we doen stellen we het leren van onze leerlingen (en teamleden) centraal. Wij koesteren ambities, stimuleren talenten en willen een stevige basis (een fundament) ontwikkelen waar kinderen hun verdere leven van kunnen profiteren. We zijn trots op ons bevlogen team, dat niet alleen bestaat uit betrokken leerkrachten, maar ook onderwijsassistentes, specialisten en overige medewerkers die het leerproces van onze leerlingen ondersteunen.

Contact

Stichting Voor Interconfessioneel Basisonderwijs
Stichting de Waarden • Kristallaan 1 • 4761 ZC Zevenbergen
Tel: 0168 404502 • info@dewaarden.nl