✨ Het gezicht achter de stichting: Sanne van der Steen over het Groeilab
“Ook kinderen die wat meer aankunnen, kunnen nog groeien.” – Sanne van der Steen
Een interview met Sanne van der Steen, leerkracht op De Molenvliet en begeleider van het Groeilab. Sanne combineert het lesgeven in groep 3-4 met het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen uit groep 4-6 van de drie basisscholen in Klundert.
Wie is Sanne en wat doet ze?
Mijn naam is Sanne van der Steen. Ik werk inmiddels zeven jaar op De Molenvliet en heb in die tijd lesgegeven aan verschillende groepen. Sinds schooljaar 2025/2026 ben ik weer voor het eerst de juf van groep 3-4. Daarnaast besteed ik één dag per week aan hoogbegaafdheidsonderwijs in het Groeilab. “Wij noemen het geen ‘plusklas’, want ook kinderen die meer aankunnen, kunnen nog groeien. In het Groeilab zitten leerlingen van groep 4, 5 en 6 van de drie basisscholen in Klundert,” legt Sanne uit.
Wat leerlingen meenemen uit het Groeilab
“Ik hoop dat ze ervaren dat ze niet de enigen zijn die zich ‘anders’ voelen,” zegt Sanne. “Alleen al het samenzijn met gelijkgestemden helpt enorm om tot leren te komen.”
In het Groeilab behandelen de leerlingen ook thema’s zoals de leerkuil, de werking van het brein en de executieve functies, zoals doorzettingsvermogen. Maar het gaat niet alleen om kennis. Samenwerken is een groot onderdeel van de lessen. “Sommige kinderen vinden samenwerken nog best lastig. Ik leer ze hoe ze dat kunnen doen,” zegt Sanne.
Hoe de thema’s en opdrachten ontstaan
Toen Sanne begon met het Groeilab, kreeg ze veel begeleiding van collega Jasmijn en Lieke van het expertisecentrum. Inmiddels haalt ze inspiratie uit het materiaal dat beschikbaar is in de ‘interne bibliotheek’.
“Ik wissel individuele projecten af met groepsprojecten. Veel opdrachten bouw ik voort op wat ik eerder heb gedaan. Zo kan Jasmijn in haar groep (7-8) doorpakken op of verdiepen wat wij in het Groeilab al hebben behandeld,” legt Sanne uit.
Wat Sanne zelf leert van deze groep leerlingen
“Deze kinderen denken vaak op een ander niveau en komen soms met antwoorden die ik vroeger als ‘apart’ had gezien. Nu luister ik juist graag naar zulke antwoorden en ga ik het gesprek met ze aan. Dat maakt het werken met deze groep echt boeiend,” vertelt Sanne.
Samenwerking en leren van elkaar
Samenwerken is een belangrijk onderdeel van het Groeilab. Sanne merkt dat sommige kinderen moeite hebben met samenwerken omdat ze aan hun eigen ideeën vasthouden. “We bespreken wekelijks hoe samenwerking moet verlopen, wat je kunt zeggen en doen. Zo leren ze niet alleen van de inhoud, maar ook van en met elkaar.”
Wat het werk van Sanne in het Groeilab typeert, is haar overtuiging dat elk kind kan blijven groeien, ongeacht zijn of haar niveau. Door nieuwsgierigheid te stimuleren, te leren reflecteren en samen te werken, helpt ze leerlingen hun talenten verder te ontwikkelen en zichzelf beter te begrijpen.



















